مشاوره حقوقي

شکایت و اجرا گذاشتن چک برگشتی

مشاوره حقوقی آنلاین

چک صیادی چیست؟

چک صیادی یکی از جدیدترین انواع چک است که ایمنی و عملکرد بالاتری را تضمین می کند. چک صیادی فقط توسط بانک مرکزی صادر می شود. ضمناً تمامی چک های سید باید در سامانه سید ثبت شود. این قوانین امنیت چک های صیادی را بسیار افزایش می دهد، به همین دلیل است که بسیاری از فروشگاه ها و وب سایت های خرید اقساطی از چک های صیادی برای تراکنش ها استفاده می کنند. در این صورت گیرنده چک می تواند پس از 2 ماه چک را مسترد کند و گواهی عدم پرداخت را از بانک دریافت کند. علاوه بر این، اگر چک نویس پول را به حساب خود واریز نکند، ممکن است اقدام قانونی انجام شود.

 

مشاوره حقوقی چک بین بانکی

اعتبار چک های بین بانکی، معاملات تجاری مهم و ارزشمند را تسریع می کند و بین خریداران و فروشندگان اعتماد ایجاد می کند. سرعت وجه چک بین بانکی علاوه بر اعتبار چک های بین بانکی، موجب تعادل و نظم در ثبت موجودی در سیستم حسابداری شرکت های بزرگ می شود. دستیابی به این امکان در هنگام دریافت چک بانکی تا حدودی دشوار است. بنابراین، زمانی که کسب و کارها خرید و فروش های بزرگی انجام می دهند، بهتر است از چک های بین بانکی رمزگذاری شده استفاده کنید.

مشاوره حقوقی چک در تهران

از مهم ترین انواع چک می توان به چک های عادی، چک های تضمینی، چک های رمز ارز بین بانکی و … اشاره کرد که در مقاله توضیح داده شده است. ارکان صدور چک شامل صادرکننده چک، دارنده چک و طرف مقابل است که در مقاله به تفصیل در مورد هر کدام توضیح داده شده است. چک به عنوان مهمترین سند تجاری، نقش مهمی در نظام اقتصادی هر کشور ایفا می کند. از قضا این سند تجاری پرکاربرد مهمترین ابزار پرداخت در ایران محسوب می شود.

مشاوره حقوقی چک تضمینی

برای دریافت چک تضمینی فرد باید برای دریافت چک تضمینی به بانک مراجعه کند. مزیت اصلی چک تضمینی این است که بانک تضمین می کند که چک تسویه می شود.

مشاوره حقوقی چک بانکی

انواع مختلفی از چک های بانکی وجود دارد که معمولاً برای تراکنش های بزرگ استفاده می شود. این قطعا به شما کمک می کند تا انواع چک های بانکی را بشناسید، به خصوص اگر صاحب کسب و کاری هستید یا قصد راه اندازی آن را دارید، بهتر است انواع چک های بانکی را بشناسید.

مشاوره حقوقی چک تضمینی

چک تضمینی: نوع دیگری از چک است که به درخواست مشتری توسط بانک صادر می شود. این چک به بانک صادرکننده یا یکی از شعب همان بانک قابل پرداخت خواهد بود. مزیت این نوع چک ضمانت پرداخت بانکی است. چک رمز یا چک بین بانکی: چکی است که به درخواست مشتری توسط بانک به یکی از بانک های دیگر کشور صادر می شود که در واقع منجر به انتقال وجه از حساب بانکی مشتری به بانک دیگر می شود. این چک ها دارای کد هستند.

چک الکترونیکی چیست؟

چک های الکترونیکی نسخه آزمایشی چک های کاغذی هستند. این چک ها تمام ویژگی های چک های کاغذی را دارند. برای صدور چک الکترونیکی مانند چک کاغذی ابتدا کشو با استفاده از وسایل الکترونیکی مختلف اطلاعات چک را تکمیل می کند. صادرکننده چک پس از تکمیل اطلاعات، آن را با استفاده از پایانه دیگری به بانک دریافت کننده تحویل می دهد. بانک دریافت کننده چک سپرده را دریافت و به بانک پرداخت کننده تحویل می دهد. در نهایت بانک پرداخت کننده پس از تایید چک الکترونیکی، حساب مربوط به چک را بدهکار می کند.

مشاوره حقوقی چک

در صورت برگشت چک، می توانید برای وصول از صادرکننده درخواست وصول کنید. برای بهره مندی از حکم وصول، دارنده چک برگشتی باید ظرف مدت 6 ماه پس از صدور، چک را به بانک مسترد کند و ظرف مدت 6 ماه پس از استرداد چک، برای درخواست دستور وصول از صادرکننده به بانک شکایت کند. همه اینها از طریق ابزارهایی مانند بانکداری آنلاین بانک، موبایل بانک، اپلیکیشن های موبایلی در حوزه پرداخت و از طریق شعبی که بانک در آن فعالیت می کند، قابل انجام است. علاوه بر این، بانکداری تلفنی، ابزارهای پیام کوتاه، کدهای سفارش و غیره در دسترس هستند. همچنین توسط کارشناسان فنی ساخته شده و برای مشتریان نیز قابل استفاده است.

مشاوره حقوقی چک از نظر کیفری

برای وصول چک کیفری، دارنده چک می تواند در دادگاه شکایت کیفری کند. پس از وصول چک، صادرکننده چک بلامحل باید در دادگاه حاضر شود و با دستور صدور وثیقه مانند ورقه یا ضمانت نامه مواجه شود. کنترلی که نمی توان آن را به صورت مجرمانه دنبال کرد، کنترل قانونی نامیده می شود. چک‌ها در صورتی مشروع هستند که دارای ضمانت، تاریخ باشند و مالک آن‌ها را ظرف مدت 6 ماه پس از تأیید صحت آنها اقدامی برای بررسی آنها انجام ندهد. دارنده چک مشروع برای دریافت وجه چک باید به دادگاه مراجعه و پس از انجام مراحل اداری و پرداخت هزینه های مورد نیاز نسبت به دریافت وجه چک اقدام کند.

 

چک بین بانکی چیست؟

افرادی که به طور مرتب از چک در معاملات خود استفاده می کنند با فرآیندها و قوانین هر دسته آشنایی کامل دارند. با این حال، ممکن است برای معامله ای مانند خرید ماشین یا خرید یا فروش خانه فقط یک بار از چک استفاده کنید. در این صورت، ممکن است ندانید که کدام نوع چک را انتخاب کنید و کدام چک مناسب است.

 

مشاوره حقوقی چک

چک امن نوع دیگری از چک بانکی است که عمدتاً برای معاملات بزرگ استفاده می شود. به این نوع چک تضمینی گفته می شود زیرا به درخواست مشتری توسط خود بانک صادر می شود و بلافاصله پول از حساب آن شخص برداشت می شود و ذینفع می تواند آن را در هر شعبه فرستنده بانکی نقد کند. دو نوع چک تضمینی وجود دارد: چک های تضمینی معمولی که بانک بلافاصله پول را از حساب مشتری برداشت می کند و 24 ساعت طول می کشد تا آن را به حساب ذینفع واریز کند. نوع دیگر چک امن رمزگذاری شده و پول به گیرنده واریز می شود.

مشاوره حقوقی چک برگشتی

به منظور از بین بردن آثار سوء ارسال چک برگشتی، مشتری باید مبلغ کسری را به حساب مورد نیاز واریز کند. سپس بانک مبلغ چک را به ذینفع پرداخت می کند و چک بلامحل را باطل می کند. مشتری باید چک برگشتی را به بانک تحویل دهد و از بانک رسید دریافت کند.

نحوه نقد کردن چک در بانک

برای نقد کردن چک در بانک، ابتدا چک باید ظهرنویسی و امضا شود. سپس چک باید همراه با کارت ملی به یکی از شعب بانک صادرکننده چک ارائه شود. فرم مخصوص وجه چک باید در بانک تکمیل شود. در نهایت کارمند بانک موجودی موجود در حساب صادرکننده چک را بررسی می کند و در صورت وجود موجودی در حساب مورد نیاز، مهر نمایندگی را روی چک می گذارد و مبلغ چک را به متقاضی پرداخت می کند.

ماده ۲ قانون صدور چک

بر اساس ماده 2 قانون صدور چک، بانک های ایرانی یا شعب خارج از کشور موظف به پرداخت چک های صادره هستند. در صورتی که دارنده چک به بانک مراجعه کند و تمام یا قسمتی از وجه چک را به دلیل ناکافی بودن موجودی یا دلایل دیگر دریافت نکند، می تواند وجه چک را طبق قوانین و مقررات جاری از صادرکننده چک پس بگیرد. دارنده چک هنگام وصول مبلغ چک برگشتی باید چک دریافتی را ارائه و مدارک ارائه شده در مواد 4 و 5 را جهت ثبت ضمیمه کند. بدیهی است اگر امضای چک با امضای صادرکننده در بانک مطابقت داشته باشد، اجرائیه صادر می شود.

مشاوره حقوقی چک

چک به طور کلی معتبرترین و قانونی ترین سند تجاری است و از حمایت قانونی بیشتری نسبت به هر سند تجاری دیگری برخوردار است، در حالی که سفته یک سند غیر تجاری (سند عادی) محسوب می شود و مورد حمایت مراجع قانونی قرار می گیرد. آیا قوانین خاصی وجود دارد؟ چک یک سند تجاری است که بر روی کاغذ مخصوص نوشته می شود. قانونگذاران تصمیم گرفتند چک را تعریف کنند زیرا چک جایگزین پول نقد می شود، روشی که به مردم اجازه می دهد در معاملات روزمره از آنها به جای پول نقد استفاده کنند. در واقع قرار است چک زمانی صادر شود که وجوه موجود در حساب صادرکننده با مبلغ چک برابر باشد و به جای دریافت وجه از بانک و پرداخت آن به دیگری، شروع به صدور چک کند.

مشاوره حقوقی چک تضمینی

چک های تضمینی برای معاملات بزرگ مناسب بوده و به درخواست مشتری توسط بانک صادر می شود. در صورت دریافت چک تضمینی از بانک، مبلغ بلافاصله از حساب شما کسر می شود و گیرنده چک می تواند آن را در هر یک از شعب بانک صادرکننده چک نقد کند. برای دریافت دسته چک و ثبت چک صیادی در سامانه صیاد بهتر است با انواع دسته چک و کاربرد آن آشنا شوید. در این مقاله انواع بازرسی ها را به تفصیل توضیح می دهیم. با تشکر از محتوای این مقاله می توانید به بانک خود مراجعه کرده و چک مورد نظر خود را درخواست کنید یا از سامانه مجازی بانک خود استفاده کنید.