مشاوره حقوقی خانواده

مشاوره حقوقی نفقه تلفنی

مشاوره حانواده

مشاوره حقوقی نفقه تلفنی

در مورد نفقه خیلی ها سوال می کنند که نفقه چیست و زنان چگونه باید آن را دریافت کنند؟ بعد از ازدواج زن و مرد باید نفقه زن را بپردازند. در مورد نفقه و هزینه های از جیب بحث طولانی است که در این مقاله به نکات کلیدی آن اشاره می کنیم.

 

نفقه یعنی چی؟

قبل از پرداختن به مسائل مربوط به نفقه، باید آن را تعریف کنیم. زن و مرد پس از عقد عقد دائم ازدواج می کنند. مرد باید نفقه را به همسرش بدهد. مصدقی در قانون هزینه محسوب می شود که شامل خوراک، پوشاک و محل زندگی آبرومند برای زنان می شود. البته اگر زن مریض باشد یا در خانه پدرش خدمتکار باشد، مرد موظف است مخارج او و مخارج خدمتکار را بپردازد.تأثیر نفقه نسبی نسبت به آینده است. در واقع اقارب فقط می توانند نفقه آینده را مطالبه کنند. مفهوم مطالبه نفقه همسر در آینده مربوط به تامین نیازهای مالی و هزینه های زندگی است. هر زمان که نیاز به نحوی برآورده شود، دیگر تعهدی برای پرداخت نفقه فرزند وجود ندارد.

 

 

توانایی پرداخت نفقه

همان طور که گفته شد، نفقه تنها به زوجه تعلق نمی گیرد، بلکه اقارب نیز مستحق آن هستند. اما نفقه زن و بستگان او بر عهده مرد است. طبق ماده 1196 قانون مدنی، در رابطه خویشاوندی فقط اقارب مستقیم اعم از اقارب مافوق یا مافوق می توانند بین خود هبه کنند. والدین عمودی به والدینی اطلاق می شود که به ترتیب مرتب شده اند و دارای نسل های مشابه هستند، از جمله پدربزرگ، مادربزرگ، پدر، مادر، فرزندان، نوه ها و فرزندان سطح پایین. طبق مفاد این ماده فقط اقارب مستحق نفقه هستند و این امر به دلیل جهات سببی از مرد قابل مطالبه نیست. نفقه نسبی مطابق ماده ۱۲۰۴ قانون مدنی عبارت است از مسکن، پوشاک، خوراک، اثاثیه و غیره در چارچوب رفع نیاز با در نظر گرفتن توان مالی نفقه دهنده.

 

 

اهمیت مشاوره حقوقی در مورد نفقه

قبل از بررسی موضوعات و مفاهیم مهم در جلسه مشاوره حقوقی نفقه، یادآوری این نکته ضروری است که نفقه به دو صورت نفقه همسر و نفقه نسبی تقسیم می شود. بنابراین می توان گفت که نفقه علاوه بر زوجه به سایر اعضای خانواده مانند اولاد، پدر و مادر و … نیز تعلق می گیرد.

 

در مشاوره حقوقی نفقه موارد مهم را در نظر بگیرید

با این حال، اکثر پرونده های حقوقی که در دادگاه های قضایی و خانواده مطرح می شود، مربوط به حمایت از همسر است. با توجه به اهمیت این موضوع، در نظر داریم در رابطه با قانون و تکالیف قانونی در خصوص حمایت از همسر، اطلاعات تکمیلی و کامل تری ارائه دهیم.

مشاوره حقوقی در مورد نفقه

دریافت مشاوره حقوقی و مشاوره حقوقی رایگان در زمینه نفقه مزایایی دارد. مزایا عبارتند از:

تحقق حقوق عادلانه: مشاوره حقوقی به طرفین کمک می کند تا حقوق عادلانه و برابر را تحقق بخشند. این تضمین می کند که هیچ یک از طرفین به طور ناعادلانه در معرض ضرر قرار نگرفته و حقوق و تعهدات آنها رعایت می شود.

اجتناب از درگیری های حقوقی: مشاوره حقوقی به طرفین کمک می کند تا از درگیری ها و اختلافات قانونی جلوگیری کنند. داشتن اطلاعات لازم و مشاوره حقوقی مناسب می تواند احتمال بروز اختلاف را کاهش دهد و طرفین بتوانند به طور مسالمت آمیز و در چارچوب قانون به توافق برسند.

اطمینان حقوقی: مشاوره حقوقی به طرفین تضمین می کند که حقوق و تعهدات آنها به درستی رعایت می شود. این باعث ایجاد اعتماد و صلح بین طرفین می شود و به آنها احساس امنیت حقوقی می دهد.طبق ماده ۱۱۰۲ قانون مدنی، پس از انعقاد عقد، رابطه زوجیت بین طرفین برقرار و حقوق و تکالیف هر دو زوج ثابت می‌شود. یکی از این حقوق و تکالیف پرداخت نفقه همسر است. مرد باید بدون توجه به وضعیت مالی همسرش نفقه بدهد. البته اصل بر این است که زن از انجام تعهدات زناشویی خودداری نکند. در رابطه با نحوه عدم پرداخت نفقه باید توجه داشت که تنها راه عدم پرداخت نفقه این است که مرد دادخواست و درخواست تمکین از زن و اخذ رأی دادگاه مبنی بر عدم ازدواج با زن. زن با گواهینامه نافرمانی عام و خاص او. برای اثبات عدم انطباق، شخص می تواند به اظهارات شاهد و شهادت محلی مراجعه کند.

 

اقدامات کاهش نفقه

هنگامی که زوج قادر به پرداخت نفقه زوجه نباشد و بنا به درخواست زوجه محکوم به پرداخت نفقه به صورت اقساطی شود، در صورت تغییر شرایط زوجین، می تواند از دادگاه صادر کننده حکم، تقاضای تعدیل نفقه نماید. این درخواست زمانی از سوی مردان مطرح می شود که وضعیت اقتصادی آنها بدتر از قبل شده باشد، در حالی که زنان زمانی می توانند این درخواست را مطرح کنند که وضعیت شوهرشان بهتر از قبل شده است. نفقه با ارائه درخواستی به همین عنوان که در اینجا موجود است نزد مرجع صادرکننده حکم قطعی تنظیم می شود. از این نظر، تعدیل نفقه همسر هیچ تفاوتی با تعدیل نفقه فرزند ندارد.