مشاوره حقوقی خانواده

مشاوره حقوقی نفقه شمال تهران

مشاوره حقوقی قوه قضاییه

مشاوره حقوقی نفقه شمال تهران

 

از آنجایی که قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران مسئولیت سرپرست خانواده را بر عهده مرد می داند، به طور کلی مرد مسئول است و باید مخارج زندگی را بپردازد. تمام مسئولیت های مالی و مالی بر عهده مردان است، اما محدود به زنان است. تمام قوانینی که در این زمینه تصویب می شود، با هدف حفظ بنیان خانواده و جلوگیری از فروپاشی زندگی زناشویی است. بنابراین می توانید در این زمینه با یک وکیل خوب مشورت کنید.

آیا در دوران عقد باید نفقه پرداخت کنم؟

برخی از افراد از من پرسیده اند که آیا باید به زنی که با او ازدواج کرده ام پول بدهم؟ این سوال تا حد زیادی به آداب و رسوم هر منطقه بستگی دارد، زیرا بسیاری از مناطق چنین عرف دارند: داماد در زمان عقد به زن پول نمی دهد، اما زن می تواند پس از ورود به اقامتگاه مشترک، از شوهر پول بگیرد. اما از نظر حقوقی، نفقه مقرر می دارد که پس از انعقاد عقد، مرد باید مقداری نفقه یا مخارج را به همسر خود بپردازد. بنابراین به طور کلی میزان پولی که در دوران عقد به زوجه پرداخت می شود بستگی به قوانین و عرف دارد.

کلمه نفقه به چه معناست؟

کلیه نیازهای مادی زن شرعاً نفقه محسوب می شود. نفقه در لغت به تأمین مخارج زندگی زن و فرزند اطلاق می شود. در سال 1381 ماده 1107 نفقه مدنی مقرر می دارد که نفقه زوجه عبارت است از: «کلیه نیازها و مایحتاج عادی زندگی از قبیل غذا، پوشاک، اثاثیه، هزینه های درمانی، مسکن، خدمتکاران به تناسب حال او در صورت عادت یا نیاز به آن عیب یا بیماری». در نظام خانواده نظام حقوقی ایران، حقوق و تکالیف زن و مرد پس از ازدواج برقرار است. در قرآن و کتب دینی تأکید شده است که پرداخت نفقه یکی از وظایف انسان است و از آنجایی که قوانین ایران از جمله قوانین مدنی برگرفته از احکام و قوانین اسلامی است، این موضوع در قوانین ما نیز منعکس شده است. یکی از عواقب اصلی ازدواج دائم، پرداخت نفقه توسط زوج به زن است که تا زمان فوت زوجه بر عهده زوج می باشد.

پرداخت نفقه

نفقه یکی از شروط اصلی ازدواج زن و مرد است و از تکالیف قانونی زوجین محسوب می شود. بنابراین درک شرایط و نحوه پرداخت بسیار مهم است. شرایطی که باید نفقه پرداخت شود یا شرایطی که ممکن است نفقه انکار شود از نکات مهمی است که می توان با مشاوره حقوقی نفقه به دست آورد.

 

نفقه در دوران بارداری

زن باردار می تواند تا پایان بارداری در خانه شوهر زندگی کند و تا زمان تولد فرزند نفقه خود و فرزندش را دریافت کند. اخذ مشاوره حقوقی در خصوص نفقه در این زمینه می تواند بسیاری از شبهات زوجین را در خصوص تعیین رفع کند.

 

نفقه در دوران عقد چگونه محاسبه می شود؟

زن و مرد وقتی قرارداد ازدواج امضا می کنند، مسئولیت ها و وظایف زیادی را بر عهده می گیرند. اما مشخص نیست که آیا روی نیز مکلف به پرداخت نفقه در دوران ازدواج بوده است یا خیر. بنابراین، پس از انعقاد عقد و تعیین نام زن و شوهر، هر دو طرف ملزم به پرداخت نفقه هستند. همچنین با درک شرایط و اصول پرداخت نفقه می توانید میزان و نحوه پرداخت نفقه را در مدت عقد محاسبه کنید. دریافت مشاوره حقوقی در مورد نفقه و تحقیق در مورد آن می تواند به شما ایده دهد که در محاسبه نفقه در دوران عقد به چه نکاتی توجه کنید و چگونه آن را پرداخت کنید.

مشاوره حقوقی در مورد حمایت از کودکان

حمایت از کودکان نیز در دسته حمایت نسبی قرار می گیرد. مطابق ماده 1199 قانون مدنی تأمین نیازهای فرزندان بر عهده پدر است. در ادامه این ماده تصریح شده است که پس از فوت پدر یا تضییع حق هبه، مسئولیت بر عهده اجداد پدری است.در صورت نبود یا عدم قدرت پدر و اجداد، نفقه بر عهده مادر است. اجداد، اجداد و اجداد مادری و اجداد پدری در صورت زنده بودن یا ناتوانی مادر وظیفه پرداخت واجب النفه را دارند. اگر اجداد ذکر شده در بالا مربوط به یک خانواده باشند، نفقه باید به طور مساوی تقسیم شود.

اولاً پدر مسئول پرداخت نفقه فرزند است. در واقع قانون توانایی مالی پدر برای پرداخت نفقه فرزند را در نظر گرفته است.

اگر پدر شرایط مالی مناسبی نداشته باشد، نفقه فرزند بر عهده اجداد اوست. حال اگر نفقه فرزند به دلایل مختلف مربوط به اصل و نسب پدر قابل پرداخت نباشد، مادر باید نفقه فرزند را بپردازد.

 

مشاوره حقوقی نفقه شمال تهران

همانطور که در نظر حقوقی تکلیف تمکین آمده است، زوجه می تواند تا زمان پرداخت کامل مهریه از انجام وظایف زناشویی و اداری امتناع ورزد که در این صورت چون عدم پرداخت مهریه یک امر است، مستحق نفقه نخواهد بود. نشانه نافرمانی زن نسبت به مرد بر این اساس می توانند از ماندن در خانه مشترک خودداری کنند و تا زمان پرداخت کامل مهریه از مرد اطاعت کنند و حتی هزینه زندگی مستقل خود را از مرد دریافت کنند. ازدواج با زن حق قانونی زن محسوب می شود اما اخلاق این موضوع را نمی پذیرد.