مشاوره حقوقی خانواده

مشاوره حقوقی نفقه فوری

مشاوره حقوقی

مشاوره حقوقی نفقه فوری

 

یکی از عوامل اصلی اختلاف بین زوجین، عدم پرداخت نفقه از سوی مرد است. با توجه به اینکه نفقه حق زن و تکلیف قانونی مرد است در صورت عدم پرداخت آن زن می تواند اقدام قانونی کند. زمانی که زوجین ازدواج می کنند و در نهایت صاحب فرزند می شوند، بحث نفقه مطرح می شود. یکی از سوالات اساسی در رابطه زناشویی نحوه تامین هزینه های زندگی است.

 

در چه شرایطی می توان نفقه پرداخت کرد؟

قانونگذاران این مردان را مسئول هزینه های زندگی کردند. در این صورت شوهر باید نفقه زن و فرزندان خود را بدهد. نفقه برای رفع نیاز مالی اعضای خانواده در نظر گرفته می شود که از وظایف مرد محسوب می شود. در صورتی که مرد قادر به پرداخت هزینه های زندگی خود نباشد، زن می تواند علیه مرد اقدام قانونی کند.

 

نفقه فرزند در چه سنی قابل پرداخت است؟

همانطور که می گویند فرزندان ثمره زندگی مشترک هستند و پدران موظف به پرداخت هزینه زندگی و امرار معاش هستند. اگرچه این مبلغی که برای امرار معاش کودک در نظر گرفته شده است، ممکن است بسته به معیارهای مختلفی مانند وضعیت اجتماعی و میزان درآمد پدر متفاوت باشد، اما در همه موارد صرف نظر از میزان نفقه فرزند، حق دریافت نفقه فرزند بر عهده پدر است. درآمد، چه کسی ملزم به پرداخت است. به همین ترتیب کودک اعم از دختر یا پسر حق دارد برای دریافت نفقه نزد پدر خود بازگردد و به دلیل تفاوت جنسیتی در زمینه اجتماعی و آداب و رسوم زن و مرد، میزان و زمان پرداخت بسته به سن متفاوت است. در برخی موارد ممکن است پدر از پرداخت نفقه خودداری کند و یا به دلیل مشکلاتی که بین والدین وجود دارد، مادر تصمیم به پرداخت نفقه بگیرد. به همین ترتیب مادر دادخواست قانونی تنظیم و به دادگاه تقدیم می کند. اولاً پدر وظیفه پرداخت نفقه فرزند را بر عهده دارد، اما در صورت عدم پرداخت و یا عدم تمکن مالی برای پرداخت نفقه، مادر می تواند دلایل کافی ارائه دهد و بار خود را به دوش بکشد.

 

 

در مورد نفقه گذشته و آتی این سوال مطرح می شود که آیا نفقه دهنده فقط نفقه گذشته را بر عهده دارد یا اینکه این تکلیف شامل نفقه گذشته زوجه و نفقه قبلی نیز می شود؟ برای پاسخ به این سوال باید بین حمایت همسر و حمایت خانواده تمایز قائل شویم. حمایت از همسر در طیف گسترده ای از شرایط، از جمله پرداخت های حمایت از همسر در گذشته قابل پرداخت است. اما نفقه مربوط به اقارب محدودتر است: شامل نفقه گذشته اقارب نمی شود، بلکه فقط نفقه فعلی را شامل می شود.

 

بهترین وکیل نفقه

نفقه یکی از زیرمجموعه های حقوق خانواده است که به دلیل پیچیدگی و گستردگی قواعد آن، درک و تحلیل آن برای همگان غیرممکن است و نیاز به تخصص در این زمینه دارد. عدم آگاهی و آگاهی از این قوانین و مقررات ممکن است موجب تضییع حقوق قانونی و شرعی آنان شود. بدیهی است در این بین یک وکیل حرفه ای می تواند زوجین را در احقاق حقوقشان یاری و راهنمایی کند. بهترین وکیل نفقه کسی است که تجربه و دانش کامل و کافی در حد تخصص در زمینه نفقه داشته باشد. تیم وکلا و مشاوران حقوقی عدالتستان بهترین وکلای نفقه را به شما معرفی و پیشنهاد می کند.یکی از امکانات و قابلیت های وب سایت ادلستان، ارائه وکلای متخصص در زمینه های مختلف جهت تهیه صورتحساب زمینی می باشد. یکی از امکانات و قابلیت های وب سایت ادلستان، ارائه وکلای متخصص در زمینه های مختلف جهت تهیه صورتحساب زمینی می باشد.

عدم پرداخت نفقه

یکی از مهمترین سوالات در نفقه این است که اگر نفقه پرداخت نشود یا کمتر پرداخت شود چه اتفاقی می افتد؟ به عبارت دیگر اگر نفقه فرزند پرداخت نشود چه اتفاقی می افتد؟ به این باید پاسخ دهیم که در صورت عدم پرداخت نفقه شوهر می تواند او را مجبور به پرداخت آن کند. اگر مرد

چه کسی نفقه را محاسبه می کند؟

شاید برخی بپرسند نفقه برای چه کسانی و برای چه مدت محاسبه می شود؟ دریافت نفقه حق زن و تکلیف شوهر است. این حق و تکلیف از زمان عقد نکاح شروع و تا زمان جدایی و طلاق ادامه دارد. البته در برخی موارد این وضعیت تا مدتی پس از طلاق ادامه دارد. اما برای عزیزان مدت زمان مشخصی وجود ندارد. این بدان معناست که فرد ملزم به پرداخت نفقه فرزند بر اساس توان مالی و نیازهای نسبی خود است و این الزام محدودیت زمانی ندارد و تا زمانی که این شرایط ادامه داشته باشد ادامه خواهد داشت.

نفقه در قانون مدنی

قانون نفقه زوجه و قانون نفقه قانونی هم یک قانون مدنی و هم قانونی است که از حقوق خانواده حمایت می کند. قانون مدنی در مورد نفقه احکام متعددی دارد و احکامی را نیز در نظر گرفته است. مهم ترین حکم نگهداری قانون مدنی ماده 1107 است. همچنین مواد 1106، 1108 و 1111;

ماده ۱۱۰۶ قانون مدنی: در نکاح دائم نفقه زن بر عهده زوج است.

ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی مقرر می‌دارد: نفقه عبارت است از هزینه‌های مسکن، البسه، خوراک، اثاثیه، مراقبت‌های پزشکی، خادمینی که در اثر کمبود یا مرض به آن عادت کرده یا به آن نیاز دارند و نیز کلیه نیازهای متعارف که با حال زن سازگار باشد.

ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی: زنی که بدون مانع موجه از ایفای تعهدات زناشویی خود امتناع کند مستحق نفقه نیست.

ماده ۱۱۱۱ قانون مدنی: اگر زوجه در اعطای نفقه با شوهر موافق نباشد می‌تواند به دادگاه اقامه دعوی کند و دادگاه میزان نفقه را تعیین و زوج را به انفاق محکوم می‌کند.