مشاوره حقوقی طلاق

گرفتن مهریه قبل طلاق

مشاوره حقوقی

 

طبق قانون مدنی، پس از عقد نکاح، زن مالک مهریه می شود. از این نظر تفاوتی بین عقد دائم و عقد موقت وجود ندارد. بدین ترتیب زن پس از اعلام عقد می تواند مهریه را وصول کند. اگرچه در عمل به دلیل افزایش مهریه، زنان در مواقعی که از زندگی مشترک ناراضی هستند و می خواهند طلاق بگیرند درخواست مهریه می کنند، اما طبق قانون بدون طلاق نیز می توان مهریه گرفت. زیرا مهریه زن در حقیقت دین است و بر عهده مرد است. برای اطلاعات بیشتر در مورد درخواست مهریه بدون طلاق اینجا کلیک کنید.

گرفتن جهیزیه قبل از طلاق

طبق قانون، مهریه در اکثر موارد قبل از طلاق اخذ می شود. امروزه با توجه به حجم زیاد مهریه، گاه درخواست مهریه قبل از طلاق، دلیلی می شود که زن با دادن مهریه، شوهرش را به طلاق ترغیب کند. در مواردی نیز زن قصد دریافت مهریه را دارد. در این صورت اگر مرد نتواند تمام مهریه را یکجا پرداخت کند، دادگاه با تقسیم مهریه این امکان را فراهم می کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالمطالبه کلیک کنید. شایان ذکر است مهریه از طریق دادگاه و یا از طریق ثبت قابل مطالبه می باشد.

مطالبه بدهی برای پرداخت مهریه

گاهی مرد قادر به پرداخت مهریه نیست و پول و حقوق ثابتی ندارد و زن با مصادره این اموال مهریه را به دست می آورد. یکی از راه های تحقق این امر این است که دادگاه علاوه بر الزام به پرداخت مهریه، پس از بررسی صحت ادعای مرد مبنی بر عدم تمکن مالی برای پرداخت مهریه، حکم به طلاق و طلاق زوجین بدهد. مرد . مرد موظف است مهریه زن را در چند قسط بپردازد.

هزینه گرفتن جهیزیه چقدر است؟

در صورت طرح مطالبه مهریه در محاکم قضایی ممکن است هزینه مطالبه جهیزیه افزایش یابد، اما در صورت طرح دعوای مهریه از طریق ثبت، تنها 5 درصد هزینه اجرا و حق مطالبه مهریه از زوجین اخذ می شود. نحوه اخذ حکم مستلزم مهریه چگونه است؟ سابقاً زن می‌توانست از دو طریق تقاضای مهریه و اجرای آن را بگیرد: در دادگاه یا ثبت احوال، با توجه به دستور رئیس مقام قضایی با استناد به ماده 113 قانون اساسی جمهوری محبوب چین. زن فقط می تواند مهریه را از اداره ثبت و ثبت ازدواج وصول کند. مگر اینکه مرد به دلیل درخواست طلاق و ارسال پرونده به اداره ثبت ازدواج بتواند مهریه را پس بگیرد. دادگاه خانواده رسیدگی و پیگیری می کند.

گرفتن مهریه چقدر طول میکشه؟

زمان جمع آوری جهیزیه با توجه به توان مالی مرد تعیین می شود. به عبارت دیگر اگر مرد توان مالی لازم را داشته باشد، زن می تواند به سرعت مهریه را طبق قانون دریافت کند و دارایی او در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور توقیف شود.

مطالبه طلاق از زوجه و مطالبه مهریه

درخواست طلاق از همسر و گرفتن مهریه ربطی به آن ندارد. به عبارت دیگر مهریه حق قانونی است که پس از خواندن و ثبت صیغه به زن تعلق می گیرد. تا زمانی که زن بخواهد، مرد باید مهریه را بپردازد، در غیر این صورت ممکن است زن از او شکایت کند. بنابراین زن و مرد چه تقاضای طلاق کنند، تأثیری در مهریه اخذ شده ندارد، مرد باید طبق درخواست زن، مهریه را بپردازد. معمولاً در جامعه اسلامی مانند ایران، طبق قوانین شرعی، مرد حق طلاق دارد و تنها تفاوت زن و مرد در این است که زن باید ابتدا ثابت کند که رفتار مرد خلاف شرایط مندرج در سند ازدواج بوده است. . شکایت به مقام قضایی مشکلات زندگی، خجالت، ناتوانی در اداره زندگی و سایر دلایل مشروع طلاق مرد.

نحوه گرفتن مهریه در دادگاه

چنانچه از طریق دایره اجرای ثبت اقدام شود و میزان دارایی از زوج توقیف شود، زوجه می تواند با تقدیم دادخواست قانونی در دادگاه ویژه خانواده مطالبه مهریه، هزینه ابطال تمبر و هزینه های قانونی نماید. اینطور نیست که مهریه از سهم زوج از ترکه مطالبه شود، از مسئول پرداخت آن که اساساً زوج است مطالبه شود. لازم به ذکر است که این امر با محدودیت های قانونی بسیاری همراه است. ثبت نام با اجرای احکام انجام می شود اما به راحتی در دادگاه انجام می شود و به یک رویه تبدیل شده است.

 

اگر زن درخواست طلاق بدهد باز هم مهریه می گیرد؟

 

حداکثر مهریه 110 مثقال می باشد و برای مابقی باید استطاعت همسر خود را در پرداخت (اموال، حساب های بانکی و سایر دارایی ها) ثابت کنید. در ابتدا اقساط پرداخت نخواهد شد. مرد باید نسبت به مبلغی که بدهی دارد (نتوانست از پرداخت مهریه) مطالبه کند. اگر قاضی پرداخت اقساطی را قبول کند. در دوران عقد مستحق نفقه و نفقه خواهید بود. در صورت ناتوانی زوجه در پرداخت هزینه دادرسی می تواند در دادخواست مهریه خود تقاضای پرداخت هزینه دادرسی را مطرح کند. ظاهراً در صورتی که زوجه بتواند دیون را ثابت کند از پرداخت حق الوکاله معاف است. پس از طرح مطالبه مهریه از سوی زن، در صورتی که مرد مدعی شد که مهریه را قبلاً پرداخت کرده است، می تواند برای مطالبه مهریه (در صورتی که مطالبه مهریه قبلاً از سوی دادگاه انجام شده باشد) دفاعیه ارائه کند یا به لغو اجرا، بسته به شرایط (در صورت درخواست از طریق سرویس اجرای ثبت نام) برای دستیابی به اهداف مورد نظر.

 

گرفتن مهریه قبل طلاق

پس سوال این است که بعد از فوت شوهر تکلیف مهریه چه می شود؟ پس از فوت شوهر، مهریه از بین نمی رود: زن مهریه را از مهریه شوهر دریافت می کند و دادگاه بر اساس دارایی های باقی مانده از شوهر، مهریه را به او می پردازد. و نکته بسیار مهم این است که ورثه مرد تعهدی به پرداخت مهریه ندارد. طبق قانون جدید شرایط درخواست مهریه در سال 1402 به شرح زیر است: پس از صدور حکم طلاق و اجرای آن مرد باید مهریه زن را بپردازد. مبلغ هدیه نامزدی بر اساس نرخ ارز روز تعیین می شود. در صورت استفاده از اموال منقول یا غیرمنقول داماد، پرداخت هدیه نامزدی باید به مرجع ثبت انجام شود. برای مهریه های کمتر از 20 میلیون تومان تصمیم گیری در کمیسیون حل اختلاف است در حالی که برای مبالغ بالاتر دخالت اداره ثبت یا دادگاه الزامی است.

شرایط شرط مهریه در قانون جدید

با توجه به منبع نتیجه آن، یعنی رویه قضایی، این اصل که زنان حق دارند مهریه را بپذیرند یا برای همسران خود جهیزیه تهیه کنند، از زمان قانونگذاری تغییر چندانی نکرده است. به عنوان مثال، صدور قرار بازداشت برای اجرای احکام مالی در مدتی که حداکثر 110 مثقال مهریه لازم است، قانوناً مجاز است و پس از آن نه قانونگذار، بلکه رئیس قوه قضائیه است که: به موجب بخشنامه ای عموماً قضات را به ممنوعیت صدور توقیف دستور می دهد. ضمناً طبق دستور جداگانه ای در سال های اخیر ابتدا باید مهریه به صورت امضای سند رسمی معتبر و ثبت نام در اداره پنجم اخذ شود. اگر مال پیدا نشد، پس از صدور حکم. در نتیجه زوجه می تواند در دادگاه خانواده اقدام و پرونده تشکیل دهد. سرویس اجرا فایل را طبقه بندی و ذخیره می کند.

مهرالموسمی: در این نوع مهریه، مقداری پول یا کالا به عنوان مهریه برای زن توافق می شود. این مبلغ بر اساس توافق زوجین و وضعیت مالی آنها قابل تعیین است. طبق قوانین مهریه، حداقل مهریه معادل 110 سکه طلا می باشد.

مهرالمثل: در صورت عدم تعیین مهریه، مهرالمثل به زن تعلق می گیرد. این نوع مهریه با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی زن تعیین می شود و جبران مهریه ناکافی محسوب می شود.

مهرالمتع: اگر زوجین قبل از نزدیکی از هم جدا شوند، مهرالمتعه به زن تعلق می گیرد. میزان مهریه با توجه به وضعیت مالی مرد در زمان جدایی تعیین می شود.

مهرالسنه: مهرالسنه عموماً برابر مهریه دختران پیامبر در گذشته بود که مقدار آن قطعی بود. این نوع مهریه به عنوان یک راه حل قانونی برای تعیین حداقل مهریه مورد استفاده قرار می گیرد.

مهریه عندالمطالبه: این نوع مهریه در زمان عقد ثابت است. پس از ازدواج، مرد باید این هزینه را به زن بپردازد. مهریه را می توان به صورت کامل و یا چند قسط پرداخت کرد. مهریه بستگی به استطاعت مالی دارد: در این نوع جهیزیه پرداخت مهریه بستگی به توان مالی مرد دارد. اگر مرد توانایی و شرایط لازم برای پرداخت مهریه را داشته باشد باید آن را به زن بپردازد.