مشاوره حقوقي, مشاوره حقوقی اداره کار

شکایت از کارفرما مشاوره اداره کاری

مشاوره حقوقی تلفنی آنلاین

قانون کار و کارفرما
قانون کار و کارفرما یکی از مهمترین قوانین در زمینه حقوق کار و کار در بسیاری از کشورها از جمله ایران است. قانون مجموعه مقرراتی است که حقوق و تکالیف کارگران و کارفرمایان را مشخص و روابط بین آنها را تنظیم می کند. هدف اصلی این قانون حمایت از حقوق کارگران در برابر کارفرمایان و ایجاد فضای کاری عادلانه و عادلانه است.

شرایط در نظر گرفته شده توسط قانون کار و کارفرما عبارتند از:

حقوق و تکالیف کارگران و کارفرمایان: قانون حقوق اولیه کارگران از جمله حداقل دستمزد، حقوق ساعات کار، حقوق مرخصی و مزایا و تعهدات کارفرما از قبیل پرداخت به موقع دستمزد، تأمین شرایط ایمن و سالم را پیش بینی کرده است. محیط کار و غیره برخی از جنبه ها
شرایط استخدام: این قانون شرایط استخدام از جمله مراحل استخدام، دوره های آزمایشی، قوانین مربوط به انواع استخدام و انعقاد قرارداد را تنظیم می کند.
حقوق ایمنی و بهداشت: قانون به طور خاص به حفظ حقوق ایمنی و بهداشت در محیط کار می پردازد و مقررات مربوط به این حقوق را تعیین می کند.
روش های حل اختلاف: قانون کار و کار روش های مختلفی را برای حل و فصل اختلافات بین کارگران و کارفرمایان از جمله داوری، مذاکره، دعاوی و غیره پیش بینی کرده است.
ضمناً این قانون حسب قوانین و مقررات ممکن است شامل مقررات دیگری نیز باشد. اهمیت این قانون در تضمین تعادل و انصاف بین تعهدات طرفین نهفته است و چگونگی رسیدگی به اختلافات در هنگام بروز مشکلات را بررسی می کند.

انواع شکایات کارفرما

شکایات کارگران اغلب دلایل متعددی دارند که در ابتدای مقاله به آنها اشاره می کنیم و سپس هر مورد را به تفصیل توضیح می دهیم:

شکایت از کارفرما در مورد مسائل بیمه
من سالهاست که از کارفرمای شما شکایت دارم
شکایت از کارفرما برای پرداخت
از کارفرما برای دریافت دستمزد شکایت کنید
شکایت از کارفرما برای اخراج غیرقانونی
شکایت از کارفرمایان به دلیل عدم پرداخت حقوق (کمتر از حقوق وزارت کار)
شکایت از کارفرما برای مرخصی بدون حقوق
و……

شکایت از کارفرما به چه معناست؟

به طور خلاصه، اگر جایی کار می کنید و آن مکان حق شما را نمی دهد، می توانید از کارفرمای خود شکایت کنید. اصطلاح “حقوق” به مستمری ها، بیمه، زمان مرخصی و دستمزدهای موجود از یک کارفرما اشاره دارد.

مفهوم کارگر
کارگران اشخاص حقیقی هستند به استثنای اشخاص حقوقی. اشخاص حقیقی مشمول حقوق و تعهداتی هستند. اشخاص حقوقی در حقیقت افراد خیالی هستند که توسط قانونگذار برای اجازه ایجاد شرکت ها و موسسات ایجاد شده اند. قانون به آنها امکان عمل و پیشرفت برای دستیابی به اهداف خود را می دهد و به آنها شخصیتی مستقل از شخص حقیقی ایجاد کننده آن می دهد. بنابراین قانون کار اشخاص حقوقی را کارگر نمی شناسد، یعنی اگر اشخاص حقوقی باشند. در ازای دریافت حقوق، کارفرمایی که کارهایی از قبیل نظافت ساختمان، احداث چند آپارتمان و نگهداری از فضای سبز شهرداری را انجام می دهد، نمی تواند به عنوان کارگر شخص حقوقی احراز شود.

 

شکایت از کارفرمایان

بنابراین رابطه کار زمانی برقرار می شود که شخصی با شخص حقیقی قرارداد کار منعقد می کند و به طور داوطلبانه با اجازه شخص دیگری فعالیت خود را آغاز می کند. به هر حال، این کلمه بیانگر ماهیت کلی مفهوم کار است، یعنی شامل کار جسمانی و روانی نیز می شود، خواه آن شخص کارگر ساده باشد یا پزشک یا مهندس. منظور از حق الساعی کلیه پرداخت های دریافتی از کارگران اعم از دستمزد، حقوق و سایر مزایا اعم از سود، پاداش تولید، نقدی و غیر نقدی و غیره است که قابل ملاحظه نیست. تعبیر «به درخواست کارفرما» به این معناست که کارگر طبق درخواست کارفرما کار می کند. بنابراین برای توجه به شخصیت کارگر از کلمه فرمان استفاده نمی شود. «نظم» در قوانین سال ۱۳۳۷.

کارگران از دو طریق از کارفرمایان خود اطاعت می کنند:
قانون را رعایت کنید
انطباق اقتصادی
شرایطی که کارگران می توانند از کارفرمای خود شکایت کنند:
عدم انعقاد قرارداد کارفرما با کارمند یا کارگر
کارفرما دستمزد نمی دهد
کارفرما کارگران را بیمه نکرده است
کمتر از سقف قانونی پرداخت کنید
اخراج کارگر یا کارمند بدون دلیل
کارگر را جریمه کند و حقوقش را کاهش دهد
اخاذی از کارگران برای اضافه کاری بدون پرداخت دستمزد
استفاده از کارگران در تعطیلات بدون پرداخت دستمزد آنها
شکایت از کارفرمایان در تهران و شهرستانها

 

اصطلاح “شکایت کارفرما” ممکن است برای برخی اصطلاح شوم به نظر برسد، اما در واقع، این اصطلاح همچنان به عنوان کلیدی برای حل مسائل و مشکلات استفاده می شود. شکایات انواع مختلفی دارند و یکی از رایج ترین شکایات مربوط به مسائل کاری است. اما آیا همه کارمندان، کارگران یا کارفرمایان روش صحیح ثبت شکایت در اداره کار را درک می کنند؟ آیا همه کارکنان از مدارک مورد نیاز برای شکایت از کارفرمای خود در وزارت کار آگاه هستند؟
چه کسی می تواند از وزارت کار شکایت کند؟
روند ثبت شکایت در اداره کار می تواند زندگی افراد مختلف را مختل کند. این افراد شامل کارگران و کارفرمایان می شوند. قانون تعریف دقیق تری از اصطلاح «کارگر» نسبت به یک فرد ارائه می دهد. کارگر طبق قانون به شخصی گفته می شود که طبق دستور کارفرما وظایفی را انجام می دهد و برای انجام این وظایف از مزد، مشارکت در سود و سایر مزایا برخوردار می شود.

با این تعریف حتما متوجه شده اید که فقط کسانی که در ساختمان کار می کنند کارگر محسوب نمی شوند! برعکس، حتی افرادی که در افراد، دولت ها یا در بسیاری از صنایع پست های بسیار مهمی دارند، کارگر نامیده می شوند، زیرا آنها نیز وظایفی را زیر نظر کارفرما انجام می دهند و در ازای آن مزد و مزایا دریافت می کنند.

برای تعریف کارفرما می توان به ماده 3 قانون کار نیز اشاره کرد: کارفرما به شخصی حقیقی یا حقوقی اطلاق می شود که کارگران و کارمندان را استخدام و به آنها حق الزحمه پرداخت می کند.

به چه کسی کارگر می گویند؟

طبق ماده 2 قانون کار، کارگر به شخصی اطلاق می‌شود که مطابق با نیاز کارفرما کار انجام می‌دهد و از مزد، حقوق، مشارکت در سود و سایر مزایا برخوردار می‌شود.

به چه کسی کارفرما می گویند؟

طبق ماده 3 قانون کار، کارفرما شخص حقیقی یا حقوقی است به درخواست و به نیابت از او کارگر در قبال دریافت حق الزحمه کار انجام می دهد. مدیران، مدیران و مسئولین اداره کارگاه تا حدودی کارفرما محسوب می شوند. کارفرما شخصی است که کلیه تعهدات مقرر در قانون را بر عهده می گیرد.

کارگاه چیست؟

کارگاه یکی دیگر از مفاهیم مرتبط با قانون کار است. طبق مفاد ماده 4 این قانون، کارگاه مکانی است که کارگران در آنجا کارهای مقرر را مطابق با نیاز کارفرما انجام می دهند. کارگاه ها می توانند صنعتی، کشاورزی، معدنی، ساختمانی، حمل و نقل، خدماتی، تجاری و تولیدی باشند. کلیه امکاناتی که کارگاه هستند مانند نمازخانه، رستوران، تعاونی، مهدکودک، درمانگاه، حمام عمومی، مدرسه و …. و مراکز آموزشی نیز کارگاه محسوب می شوند.

قرارداد کار چیست؟

همه کارفرمایان موظفند با کارگران خود قرارداد ببندند. البته اکنون بسیاری از کارفرمایان بدون قرارداد با کارگران خود کار می کنند.

طبق ماده 7 قانون کار، قرارداد قراردادی است کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارمند برای مدت موقت یا غیرموقت کار انجام می دهد.

قرارداد باید دارای شرایط زیر باشد:

قطعیت موضوع قرارداد

هیچ منع شرعی و قانونی برای تصاحب ملک و یا انجام کار مورد نیاز توسط طرفین وجود ندارد.
طبق ماده 10 قانون کار، قرارداد باید حاکی از کلیه شرایط طرفین باشد و شامل موارد زیر باشد:

نوع کاری که کارگر باید انجام دهد
حقوق یا منافع و منافع آنها
ساعات کار، تعطیلات و مرخصی
محل کار
اگر کار برای مدت معینی باشد، این تاریخی است که قرارداد امضا شده و منقضی می شود.
چیزی که آداب و رسوم و عادات یک شغل یا مکان مورد نیاز است.
شرایط فسخ قرارداد بدون مدت زمان معین.
قرارداد کتبی باید در چهار نسخه تنظیم شود، یکی به اداره کار محل (با اجرای سامانه روابط کار، قرارداد به صورت آنلاین در سامانه ثبت می شود)، یک نسخه برای کارگر، یک نسخه به کارفرما و یک نسخه به کارفرما. دیگران یک نسخه به شورا ارائه می شود.

در کارگاه های بدون مشاوره، نسخه هایی به نمایندگان کارگران داده می شود.

عدم پرداخت دستمزد کارگران پس از فوت کارفرما
گاهی اوقات کارفرما قبل از پایان قرارداد فوت می کند. بر اساس قانون ارث، وراث می توانند کارگران را اخراج کنند و از پرداخت دستمزد خودداری کنند.

اما طبق قانون قرارداد بین کارفرمای متوفی و ​​کارگر به قوت خود باقی است.

وراث متوفی نیز ملزم به پرداخت حقوق کارگر مندرج در قرارداد می باشند.

این قانون برای مالکانی که اماکن صنعتی را می فروشند یا اجاره می کنند نیز اعمال می شود.

عدم پرداخت دستمزد کارگران پس از فوت کارفرما

اخراج کارگران به دلیل عدم انجام وظیفه
گاهی اوقات رابطه بین کارگر و کارفرما با کوتاهی کارگر در انجام وظایفش خاتمه می یابد.

طبق ماده 27 قانون کار، کارفرما می تواند در صورت عدم انجام وظیفه (پس از اخطار شفاهی و کتبی) کارمند را اخراج کند. اما در این صورت نیز موظف به پرداخت حقوق و مزایای کارگران است.

بنابراین اگر کارفرما مایل به پرداخت مطالبات کارگر نباشد، می تواند او را به دادگاه بکشاند.

مبلغ پرداختی کمتر از مبلغ مندرج در قرارداد می باشد
یکی از مواردی که می تواند بین کارگر و کارفرما اتفاق بیفتد این است که کارفرما کمتر از آنچه در قرارداد ذکر شده به کارگر حقوق بدهد.

حتی اگر طرفین به توافق اولیه رسیده باشند، کارفرما بدون توجیه قانونی نمی تواند متن قرارداد را نقض کند.

دلایل قانونی برای برداشت از حقوق کارگر مالیات، حق بیمه، مهلت وام و تسهیلات، خرید یا اجاره محل سازمان است.

کارگران بیمه نیستند
با توجه به مفاد ماده 148 قانون کار و بند الف ماده 4 قانون تامین اجتماعی، کارفرمایان باید برای بیمه کارگران خود اقدام کنند.

قانون کار این تعهد را بر عهده کارفرما گذاشته است که در صورت قبول کارگر نیز موظف است کارگر را بیمه کند. حتی اگر کارگر مدت کوتاهی برای او کار کند. بنابراین اگر کارگری بیمه نباشد می تواند از کارفرما شکایت کند.

هزینه کار را پرداخت نکنید
طبق قانون میزان حق الزحمه نمی تواند کمتر از حقوق ثابت یا مزد روزانه کارگر باشد. هزینه سفر به سفارت نیز به عهده کارفرما می باشد.

منظور از کار این است که کاری را حداقل در 50 کیلومتری کارگاه انجام دهیم یا حداقل یک شب کارگر در آن مکان بماند. اگر کارگری چنین کاری را انجام دهد و کارفرما حقوقی به او ندهد، می تواند از او شکایت کند.

بیشتر از حد معمول کار کنید یا تنبل باشید
برخی از کارفرمایان انتظار دارند کارکنانشان بیش از 8 ساعت در روز کار کنند.

کارفرمایان تنها با رضایت کارگران می توانند ساعات کار را افزایش دهند و مجموع این تغییرات نباید بیش از 24 ساعت در هفته باشد. در صورت بروز این مشکل، می توانید از کارفرمای خود شکایت کنید.

البته، برخی از مشاغل ماهر، مانند کشاورزی، گاهی اوقات می توانند استرس بیشتری داشته باشند. در این مشاغل کارفرمایان می توانند ساعات کار را کم یا زیاد کنند و کارگران حق شکایت ندارند.

طبق قانون کار، ساعات کار روزانه کارگران یدی سنگین نباید بیش از 6 ساعت در روز و 36 ساعت در هفته باشد. با این حال، امکان توافق با کارفرما در مورد شروع و پایان هر روز کاری وجود دارد.

علاوه بر این، توجه داشته باشید که طبق قانون، اضافه کاری نمی تواند بیش از 4 ساعت باشد.

بدون تعطیلات
قانون کار به کارگران هفته ای یک روز مرخصی می دهد. اگر کارفرما بخواهد کارگر در آن روز کار کند، باید اضافه کار را ساعتی 40 درصد بپردازد.

اگر او این کار را انجام ندهد، کارفرما ممکن است تحت پیگرد قانونی قرار گیرد. کارگران سخت کوش نیز از تعطیلات تابستانی جداگانه برخوردار می شوند که کارفرمایان باید به آن احترام بگذارند.

مرخصی یک ماهه نیز یکی از حقوقی است که طبق قانون برای کارگران قائل شده است. هر کارگر می تواند از 1 ماه مرخصی استحقاقی در سال بهره مند شود.

اگر کمتر از یک سال در شرکت مشغول به کار هستید، تعداد روزهای مرخصی بر اساس زمان حضور و حجم کار محاسبه می شود.

کارگران و کارفرمایان می توانند در مورد مدت مرخصی توافق کنند. در صورت وجود مشکل، کارگران می توانند شکایت کنند.

شکایات در خصوص اخذ سفته

بدون هزینه سالانه
حقوق سالانه معادل حقوق ماه آخر کارگر است و کارفرما موظف به پرداخت آن می باشد. در صورت امتناع کارگران می توانند به مراجع قضایی شکایت کنند.

 

چگونه از کارفرما شکایت کنیم؟

 

در چه شرایطی می توانم از کارفرما شکایت کنم؟
تفاوت بین کارگران و کارفرمایان می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. قانون بسیاری از موقعیت ها را پیش بینی می کند و راه حل هایی ارائه می دهد.

کارگران در صورت مواجهه با این تخلفات می توانند به مراجع قضایی شکایت کنند. جزئیات به شرح زیر است:

هیچ قراردادی با کارگران منعقد نشده است
یکی از رایج ترین مشکلات این روزها عدم انعقاد قرارداد بین کارفرما و کارمند است. بسیاری از کارفرمایان به دلایل مختلف از انجام این کار خودداری می کنند.

از آنجایی که قانون کار معتقد است باید با کارگر قرارداد بسته شود، در صورت مواجه شدن با این مشکل و ارائه مدارکی از قبیل فرم ورود و خروج کارگاه، برگه فیش حقوقی، نمونه کار و … می تواند گزارش دهد. به مراجع قانونی و ثبت نام.

مزایای پرداختی کمتر از مزایای مورد نیاز قانون کار است
قانون کار هر سال میزان حقوق و مزایای کارگران را مشخص کرده و کارفرمایان نیز موظفند حقوق و مزایای کارگران را بر اساس آن پرداخت کنند. اگر این مبلغ کمتر از سقف تعیین شده باشد، کارگر می تواند شکایت خود را به کارفرما ارائه کند.

اخراج کارمندان بدون حقوق پس از دوره کارآموزی
گاهی افراد به دلیل نداشتن سابقه کار در جایی به اسم کارآموزی کار می کنند. در این موارد، کارفرما معمولاً به صورت موقت یا آزمایشی با فرد کار می کند.

از کارفرمای خود به وزارت کار شکایت کنید

مراحل و روش های ثبت شکایت نزد کارفرمایان در سایت وزارت کار
اگر مشکلی در محل کار دارید، مانند دستمزد پرداخت نشده، اخراج نادرست، یا سایر بی نظمی های کارفرما، می توانید از طریق وب سایت وزارت کار علیه کارفرمای خود شکایت کنید. این فرآیند می تواند به شما در حفظ حقوق قانونی خود کمک کند. مراحل ثبت شکایت از کارفرمایان در سایت وزارت کار به تفصیل آمده است:

به سایت وزارت کار مراجعه کنید و ثبت نام کنید
ارائه مدارک مرتبط با موضوع شکایت
تاریخچه و دلیل شکایت را در فرم مناسب به طور کامل شرح دهید.
یک ادعا را ثبت کنید و روند رسیدگی را دنبال کنید
در جلسه دادگاه شرکت کنید و دفاعیات خود را ارائه دهید
تصمیم نهایی کمیته را دریافت و نسبت به آن اقدام کند
اما اجازه دهید در مورد نحوه شکایت از کارفرما در سایت وزارت کار صحبت کنیم.

1- احراز هویت
هنگامی که تصمیم به ثبت شکایت در اداره کار دارید، ابتدا باید یک بررسی هویتی را تکمیل کنید. احراز هویت به دو صورت الکترونیکی یا از طریق کارمند پیشخوان دولت انجام می شود.

اگر به دلایل مختلف می خواهید این کار را به شخص دیگری بسپارید، می توانید به پیشخوان مراجعه کنید و برای احراز هویت، سیم کارت را به نام خود نگه دارید. در این مرحله باید کارت ملی خود را نیز به همراه داشته باشید.

در پیشخوانی که کد کشور خود را مشخص می کنید، پس از ارائه شماره تلفن، کد کاربری و رمز عبور (برای کارمندان، کد کاربری همان کد کشور است) از طریق پیامک برای شما ارسال می شود که باید در گاوصندوق نگهداری کنید. مکانی برای مرحله بعدی گام بعدی مربوط به سامانه ثبت شکایات وزارت کار است.

2- شکایت خود را به صورت آنلاین در سایت وزارت کار ارسال کنید
در این مرحله تنظیم متن شکایت و تجدیدنظر بسیار مهم است و اگر در این زمینه تخصص ندارید توصیه می کنیم این کار را به کارشناسان ما بسپارید. مشاوره قانون کار تیم دامازا شما را در تمام این مراحل راهنمایی می کند. ثبت شکایت آنلاین شامل مراحل مختلفی است که در زیر توضیح خواهیم داد:

صدور گواهینامه الکترونیکی نظام روابط کار

دریافت کد کاربری و رمز عبور
وارد سامانه کامل روابط کار شوید
البته در نظر داشته باشید که تنها شکایت مهم نیست بلکه متن دادخواست نیز مهم است. در صورت نادرست بودن متن، زمان رسیدگی به شکایت تمدید خواهد شد. در این صورت عده ای باید دو سه درخواست می دادند. علاوه بر این، اگر عریضه ضعیف باشد، لغو می شود و جلسه از سر گرفته می شود و یا مردم باید پس از چندین جلسه دادخواست را دوباره ارسال کنند.

 

 

تیمی از شکایات کارفرمایان حرفه ای در تهران و ایران همیشه آماده راهنمایی شما هستند و به راحتی پاسخ سوالات شما را دریافت می کنند.

انطباق قانونی به این معنی است که کارگران تحت هدایت کارفرما کار انجام می دهند و کارفرما به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر کار آنها نظارت می کند. البته این انطباق مطلق نیست. یکی دیگر از انطباق، انطباق اقتصادی است. به این ترتیب کارگر از نظر اقتصادی تابع کارفرما می شود، به فرد نیاز پیدا می کند و به کاری که کارفرما به او محول می کند ادامه می دهد.

یکی از احکام مطرح شده در مبحث جرایم مربوط به قانون کار. اصطلاح کارگران خردسال بر اساس مفاد مواد 80، 81، 82 تا 84 قانون کار است. به کارگران 15 تا 18 ساله کارگران خردسال گفته می شود و سپس باید از سیستم تامین اجتماعی عبور کنند. موسسات برای استخدام معاینه فیزیکی انجام می دهند. قانونگذاران این کارگران را از سایر کارگران متمایز می کنند زیرا به دلیل سن کم در معرض خطرات، عوامل مضر و مشکلات محیط کار قرار دارند. بنابراین قبل از استخدام باید وضعیت سلامت آنها بررسی شود.

مفهوم کارفرما
طبق ماده 3 قانون کار، کارفرما شخص حقیقی است

دلایلی که می توان از کارفرما شکایت کرد
قانون کار و کارفرما یکی از قوانین مهم در زمینه حقوق کار است و در حفظ حقوق کارگران و تعهدات کارفرمایان بسیار حائز اهمیت است.

قانون مجموعه ای از حقوق و تکالیف را برای هر دو طرف تعیین می کند و در صورت تضییع یا تضییع این حقوق می توان شکایت و اقدام قانونی کرد.

در اینجا شرایطی وجود دارد که ممکن است منجر به شکایت از کارفرمای شما شود:

عدم انعقاد قرارداد با کارگر: به این معنی که اگر کارفرما به قانون الزامی برای انعقاد قرارداد با کارگر عمل نکند و از انعقاد قرارداد خودداری کند، کارگر می تواند از کارفرما شکایت کند.
پرداخت حقوق و مزایای کمتر از آنچه در قوانین کار مقرر شده است: کارفرمایان باید طبق قوانین کار، دستمزد و مزایای خاصی را به کارگران بپردازند. اگر کارفرما کمتر از این مبلغ پرداخت کند، کارگر می تواند از کارفرما شکایت کند.
اخراج بدون پرداخت حقوق بعد از دوره آموزشی: در صورتی که کارفرما بلافاصله پس از دوره آموزشی کارگر را اخراج کند و حقوق مربوط به این دوره را به او نپردازد، کارگر می تواند از وی شکایت کند.
فوت کارفرما و مزد پرداخت نشده کارگران: پس از فوت کارفرما وراث نمی توانند حقوق کارگران را نادیده بگیرند و باید کلیه مطالبات مالی کارگران را بپردازند.
اخراج کارگر به دلیل عدم انجام وظیفه: اگر کارگری به دلیل عدم انجام وظیفه اخراج شود، کارفرما نمی تواند از پرداخت حقوق و مزایای وی امتناع کند و کارگر می تواند از وی شکایت کند.
پرداخت کمتر از آنچه در قرارداد مقرر شده است: اگر کارفرما به کارگر کمتر از آنچه در قرارداد مقرر شده است، حقوق پرداخت کند، حتی اگر طبق قرارداد اولیه حقوق دریافت کرده باشد، غیرقانونی است و کارگر می تواند از این اقدام شکایت کند. .
عدم پوشش کارگران: کارفرمایان موظفند کارگران خود را حتی در صورت عدم رضایت آنها بیمه کنند. در غیر این صورت تخلف از قانون کار تلقی می شود و کارگران می توانند از کارفرمای خود شکایت کنند.
عدم پرداخت هزینه ماموریت: هزینه ماموریت نباید کمتر از حقوق ثابت یا مزد روزانه کارگر باشد. اگر کارفرما این مبلغ را پرداخت نکند، کارگر می تواند از او شکایت کند.
خاتمه کارمند: با رضایت کارمند، کارفرما می تواند ساعات کار کارمند را افزایش دهد و کل زمان تمدید نباید از حد معینی بیشتر شود. این اقدام نیز قابل ادامه است.
عدم وجود مرخصی و تعطیلات رسمی: کارگر باید حداقل یک روز در هفته مرخصی داشته باشد و در صورت بروز اختلاف در مورد مرخصی، کارفرما باید ساعات اضافی را به وی اختصاص دهد.