مشاوره حقوقی طلاق

مهریه و طلاق توافقی

مشاوره حقوقی

 

مهریه طلاق توافقی

اگر زن در خانه شوهر جهیزیه داشته باشد. زوجین موظف به توافق در مورد شرایط بازگشت هستند. در صورت عدم توافق، زن می تواند پس از طلاق، استرداد مهریه را با توجه به مهریه درخواست کند، آن را امضا می کند و باید به امضای خود مرد برسد، زیرا اعتبار آن را افزایش می دهد. به طور کلی استرداد مهریه بالا در صلاحیت دادگاه های خانواده است

 

مهریه طلاق توافقی

یکی از موضوعات مهم در این زمینه، موضوع مهریه در صورت طلاق توافقی است. تکلیف مهریه باید توسط زن و شوهر تعیین شود و هر گونه توافقی در مورد مهریه لازم الاجرا است و دادگاه ها به توافق احترام می گذارند. برای مثال، مهریه می تواند:

کاملا بخشیده شده

به طور کامل دریافت کرد

بخشی از جهیزیه را بگیرید و بقیه را بدهید

پول باید از طریق سند ملک یا خودرو یا قراردادهای دیگر منتقل شود نه از مهریه. بنابراین در مورد مهریه در طلاق توافقی حکم قانونی و تکلیفی خاصی وجود ندارد و هر گونه توافقی که بین زن و مرد صورت گیرد لازم الاجرا است.

 

وکیل مهریه و طلاق توافقی

زن و شوهر باید توافق کنند که مرد مقداری از مهریه را بپردازد. مثلاً زن می تواند تمام یا قسمتی از مهریه را بدهد و مابقی آن را بخواهد، اما برای پرداخت به مرد مهلت می دهد. لطفا توجه داشته باشید: توجه داشته باشید که این مهلت باید واضح و دقیق باشد. در صورتی که زمان یا تعداد پرداخت ها مشخص نشده باشد، شرط به دلیل دلخواه بودن آن باطل می شود. زن می تواند در ازای برخی امتیازات فقط قسمتی از مهریه خود را به شوهرش بدهد ولی مابقی آن را مطالبه کند که در این صورت ابتدا باید میزان مهریه ای که داده است مشخص شود. دوم) باجی مهریه را به چه ترتیبی دریافت کرد؟

 

طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی به نوعی از طلاق اطلاق می شود که در آن زوجین به دلیل عدم سازش تصمیم به پایان زندگی مشترک می گیرند، با تفاهم از هم جدا می شوند و کلیه حقوق قانونی، اقتصادی و غیراقتصادی اعم از مهریه، نفقه، مهریه و … را رعایت می کنند. اجرت المثل، حق حضانت و ملاقات فرزندان توافق شده و توافق از نظر دادگاه قابل قبول و معتبر است. در طلاق توافقی طرفین اختلاف کمتری دارند و زمان کمتری در دادگاه تلف می شود، بنابراین امروزه یکی از ساده ترین و کم دردسرترین انواع طلاق است، اما باید توجه داشت که در صورت عدم رضایت یکی از زوجین مهریه، نفقه، مهریه، حضانت فرزند و… اختلاف دارند و نمی توان به اتفاق آرا تصمیم گرفت.

 

ماهیت طلاق توافقی

این نوع طلاق، طلاقی است که زوجین در مورد مهریه، نفقه، جهیزیه، حضانت فرزند و حق ملاقات به توافق می رسند، طلاق می دهند و طبق قانون و دادگاه ها رعایت می کنند. مثلاً زن و شوهر به توافق می رسند و توافق می کنند که در صورت طلاق، زن مهریه بدهد یا بر اساس شرایطی که طرفین توافق کرده اند، مهریه پرداخت شود. در برخی موارد ممکن است بخشی از مهریه داده شود و مابقی آن پرداخت شود تا تمامی مفاد قرارداد در حکم دادگاه منعکس شده و باید توسط قاضی اجرا شود.

مشاوره تلفنی مهریه و طلاق توافقی

توضیح داده شد که از نظر فقه شیعه زن و شوهر می توانند تا سه بار ازدواج کنند و طلاق بگیرند و در موارد نادری که بخواهند بار چهارم ازدواج کنند، مترجم لازم است. حتی اگر صیغه طلاق به امضای طرفین رسیده باشد ولی طلاق ثبت نشده باشد و یکی از طرفین از آن پشیمان شود اثر قانونی ندارد و باطل خواهد بود. به عبارت دیگر، هر سند کتبی، حتی حکم دادگاه، که منجر به ثبت رسمی طلاق (البته بعد از سه ماه) نشود، باطل است. مثلاً زوجه پرسید اگر بنویسیم مهریه را می بخشم یا مهریه را دادم ولی شوهرم پشیمان شود تکلیف مهریه چه می شود؟ پاسخ این است که مهریه صحیح است مگر اینکه در سند رسمی جداگانه در مقابل وکیل طلاق داده شده یا از آن صرف نظر شده باشد.

 

وکیل مهریه تلفنی

از آنجایی که عموماً در طلاق توافقی، زن مهریه می دهد، به توضیح شرایط مهریه می پردازیم. مهم ترین نکته ای که باید در مورد مهریه بدانید این است که مهریه چه شفاهی چه کتبی بدون شاهد معتبر نیست. حتی اگر دارای امضای خانم و اثر انگشت باشد. قانونی ترین راه برای تشکیل مهریه مراجعه به دفتر اسناد رسمی و تنظیم گواهی مهریه است. توجه داشته باشید که معافیت مهریه در شرایط خاصی ممکن است درخواست شود. مثلاً وقتی در سند مهریه از کلمه مهریه استفاده می شود ممکن است اشاره به بخشودگی داشته باشد. اما وقتی از واژه های «ابرا» یا «باری» استفاده می شود، دیگر قابل ارجاع نیستند. بنابراین در هنگام بررسی جهیزیه، آن را کاملاً قابل معامله کنید.

گواهی بکارت در صورت طلاق توافقی

از نظر قانون باکرگی یا باکرگی به معنای داشتن پرده بکارت است. برخی از زوج ها در طول ازدواج خود (قبل از ازدواج و زمانی که به خانه مشترک نقل مکان می کنند) طلاق می گیرند. در این صورت، زن و آقا نمی توانند با ازدواج خویشاوندی داشته باشند. در زمان طلاق، باکره بودن زن فقط برای مهریه اهمیت داشت. یعنی وقتی زن و مرد در هنگام طلاق بر پرداخت مهریه توافق می کنند و زن باکره است، نحوه محاسبه و پرداخت مهریه باکره متفاوت است.

 

مهریه و طلاق توافقی تلفنی

در صورت اعطای مهریه باید در وکالت نامه زن وکالت پرداخت کل مهریه و در وکالت مرد وکالت قبولی مهریه نوشته شود. ست کامل جهیزیه. اگر قرار باشد تمام یا قسمتی از مهریه پرداخت شود، باید در وکالت زوجه برای پرداخت به همان مقدار، مقدار کمتر، مقدار بیشتر یا مهریه مساوی درج شود و همچنین باید در وکالت باشد. از شوهر وکالت قبولی عین یا هر مهریه دیگری. معادل وکالتنامه یا کمتر یا بیشتر باید در وکالتنامه قید شود. به عبارت دیگر وکالت برای دریافت هر مقدار مهریه یا معادل آن.

مهریه و طلاق توافقی

همانطور که گفته شد، ملاک این نوع طلاق، رضایت هر دو زوج است. نوع طلاق دادگاه باعن است که زن قسمتی از مهریه یا چیزهای دیگر را خرج می کند و مرد هدیه می گیرد. در وکالت طلاق همسر (شوهر) باید قید “قبول مهریه” باشد. در صورتی که در متن وکالتنامه «بررسی و تجدیدنظرخواهی از حق سقط جنین» وجود نداشته باشد، باید چهل و چهار روز پس از صدور رأی، قبل از امضای طلاق در دادگاه منتظر بمانید.

مهریه و طلاق توافقی وکیل آنلاین

وکیل طلاق شرعاً متعلق به شوهر است و به هر دلیلی می تواند زن خود را طلاق دهد. اما او می تواند این حق را در زمان عقد یا پس از ازدواج در دفتر اسناد رسمی به زن اعطا کند تا وکیل بگیرد تا از طرف او در مرحله اداری طلاق شرکت کند. اعطای این حق به زنان به معنای از دست دادن این حق توسط مردان نیست. حق طلاق برای صحت باید دارای سه شرط باشد.

مشاوره رایگان مهریه و طلاق توافقی

قبل از ثبت رسمی طلاق، در صورت پشیمانی هر یک از زوجین، در هر زمان حتی اگر توافق نامه کتبی مطابق با طلاق امضا شده باشد، موضوع متوقف می شود. مدتی پیش یکی از مراجعین محترم از من خواست تا در منزل یکی از اقوام طلاق خود را تنظیم کنم و من بهای این توافق را پرداخت و خرج کردم. اما حالا به دلایلی نمی خواهم جدا شوم، آیا همسرم می تواند از این متن سوء استفاده کند؟ پاسخی که دریافت کردند این بود که تمام توافقات قبلی تا زمانی که طرفین به ثبت طلاق رضایت ندهند باطل  است.

پرداخت مهریه در طلاق توافقی

مهریه یک موضوع مهم در طلاق توافقی است. در طلاق توافقی، کل موضوع پرداخت، عدم پرداخت، معافیت از مهریه، مبلغ خرج شده و مبلغ مورد نظر و مهریه باید روشن و مورد توافق همه اعضا باشد.

یا زن تمام مهریه را میبخشد و مرد قبول می کند.

یا مقداری جهیزیه در نظر گرفته می شود که زوجین موظفند بقیه آن را در تاریخ مشخصی مانند روز عروسی بپردازند.

یا تمام مهریه مندرج در عقدنامه باید به زوجه پرداخت شود.

یا اینکه مهریه زن طبق قرار باید به صورت اقساط پرداخت شود و مرد متعهد به پرداخت اقساط می شود.

 

وکیل برای گرفتن مهریه و طلاق توافقی

توجه داشته باشید که در عمل، اگر زوجه یا وکیل او برای ثبت نام در دفتر طلاق حاضر نشوند، سردفتر طلاق این موضوع را از موسسه ای که تصمیم گرفته است استعلام می کند و اکثر دادگاه های خانواده اجازه ثبت طلاق را بدون ثبت طلاق نمی دهند. رضایت مال همسرم این در حالی است که قانون چنین مجوزی را داده است و قاضی و سردفتر از قانون تخلف نکرده اند.

 

طلاق توافقی چیست؟

در صورتی که فرد خروجی از ایران تابعیت کشور مقصد را نداشته باشد، برای اینکه طلاق به صورت قانونی انجام شود باید از طریق دادگاه خانواده ایران طی شود. برای این کار ابتدا باید در سامانه میخک ثبت نام کنند تا از وکیل یا شخص قابل اعتمادی که در ایران می شناسند کمک بگیرند. آنها می توانند از سیستم Clove برای وکالت غیر حضوری وکیل استفاده کنند. پس از ثبت نام زوج یا وکیل آنها می توانند درخواست و موافقت خود را به دادگاه اعلام و رأی دادگاه را بپذیرند. پس از صدور رای دادگاه، زوجین حداکثر 3 ماه فرصت دارند تا رای را اجرا کنند و آن را در شناسنامه ثبت کنند. سپس تمامی مدارک شما باید برای ترجمه و اطلاع به کشور مقصد به کنسولگری ایران در کشور محل اقامت شما تحویل داده شود.

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی

ثبت تقاضای طلاق توافقی و رسیدگی به آن در دادگاه خانواده مانند هر درخواست دیگری مستلزم ارائه مدارک قانونی لازم است بنابراین در صورت عدم ارائه مدارک لازم برای طلاق توافقی قابل ارائه به دادگاه. دفتر خدمات دادگاه درخواستی را به دادگاه تقدیم می کند و در صورت استرداد، درخواست طلاق به دفتر خدمات عودت داده می شود. در این خصوص ماده 35 قانون تأمین خانواده می گوید: «زوج باید در مهلت مقرر دلیل عدم امکان سازش خود را به مرجع رسمی ازدواج و طلاق ارائه کنند. در صورتی که زن در موعد مقرر در سازمان ازدواج و طلاق حاضر نشود، پس از موعد مقرر، سردفتر یک هفته بعد به زوجین تذکر می دهد که برای امضای صیغه طلاق و ثبت آن به اداره ثبت مراجعه کنند. در صورت عدم حضور زوجه طلاق معلق پس از ثبت به زوجه ابلاغ می شود.

 

در انتخاب وکیل طلاق باید به نکات زیر توجه کنید:

وکیل باید تجربه کافی در زمینه طلاق توافقی داشته باشد و بتواند درک خوبی از مسائل حقوقی مرتبط با این نوع طلاق داشته باشد.  برخی از وب سایت های حقوقی به اشتباه می نویسند که هیچ قانونی در مورد طلاق توافقی وجود ندارد، بلکه فقط رویه رایج در دادگاه های خانواده است که کاملا نادرست است. در فرض اشتراک آپارتمان زوجین حتی اگر قرارداد کتبی فی مابین در مورد ملک مشاع معتبر و قابل استناد در سایر محاکم باشد، نحوه توافق آنها در استفاده یا فروش ملک مشاع ربطی به خانواده ندارد. دادگاه اما نمی تواند در حکم طلاق نوشته شود. حداقل روال دادگاه خانواده تهران همین است.

 

سریعترین راه طلاق

برای تعیین سریعترین راه طلاق، باید توجه داشت که آیا این زوج است که درخواست طلاق می دهد یا خیر. همچنین برای تسریع در امر طلاق، رعایت اصول و تشریفات اداری و قضایی مرتبط با طلاق نیز ضروری است. بنابراین رسیدگی به طلاق مانند سایر پرونده های حقوقی و کیفری زمان بر است و مهلت های مشخصی را می طلبد. اگر زن و مرد هنوز ازدواج نکرده باشند، زن می تواند به پزشکی قانونی مراجعه کند و آزمایش باکرگی بدهد. اگر باکره باشد می توان نام شوهرش را از شناسنامه حذف کرد. اگر باکره نیست باید با خواستگار به سردفتر برود و از سردفتر بخواهد مدرکی دال بر آگاهی و تمایل به ثبت نام به او بدهد.