مشاوره حقوقي, مشاوره حقوقی اداره کار

گرفتن حقوق معوقه از کارفرما مشاوره اداره کار

مشاوره حقوقی تلفنی آنلاین

هنگامی که کارگران برای کار در کارگاه (بنگاه) می روند، حق دریافت حقوق و مزایای مربوط به کار برای کارفرما را دارند. قانون‌گذاران به منظور حفظ حقوق طرفین در سال 1369 قوانین کار را تدوین و استاندارد کردند. هر قراردادی دارای اصول و شروطی است که پس از امضای طرفین ملزم به اجرا و رعایت آن می‌باشند.

مواردی که در قرارداد کار باید ذکر شود عبارتند از: روشن شدن نوع کار، دستمزد و حقوق، ساعت کار، محل کار، تاریخ عقد قرارداد و سایر مواردی که طبق عادت و عرف باید در قرارداد قید شود. اگرچه در قرارداد ذکر شده است میزان حقوق به دست آمده است اما کارفرما نمی تواند حقوق کارگر را پرداخت کند. در چنین حالتی کارگر باید با شکایت حقوقی، اختیارات و تشریفات خاص خود به کارفرما نسبت به بازپس گیری مبلغ بدهی اقدام کند.

 

 

از این رو در این مقاله به بررسی موضوع طرح دعوای دستمزد از کارفرما می پردازیم و سپس مراحل و نحوه اقامه دعوی از کارفرما بابت مزد پرداخت نشده را توضیح می دهیم. اگر سؤالی در مورد شکایت از کارفرمای خود در مورد دستمزد پرداخت نشده دارید، لطفاً با ما تماس بگیرید.

 

از کارفرما در مورد دستمزد شکایت کنید

قانون کار مصوب 1369 نسبت به امور مربوط به کارگران، کارفرمایان، کارگاه ها و امور مربوط به موضوع قراردادهای کار تعهداتی را پیش بینی کرده است. طبق ماده یک این قانون، کلیه کارفرمایان، کارگران، کارگاه ها، موسسات تولیدی، صنعتی، خدماتی و کشاورزی موظف به رعایت این قانون هستند. طبق ماده 2 قانون کار: «کارگران موضوع این قانون به اشخاصی اطلاق می‌شوند که به هر سمتی مطابق با نیاز کارفرما کار انجام می‌دهند و مزد، حقوق، مشارکت در سود و سایر مزایا را به عنوان حق الزحمه دریافت می‌کنند.

با توجه به مفاد ماده 7 قانون کار در پاسخ به این سؤال که قرارداد کار چیست باید گفت: «قرارداد کار قراردادی کتبی یا شفاهی است که در آن کارمند به شرط دریافت پاداش کار انجام می دهد. . به طور موقت یا غیرموقت برای کارفرما کار می کند همانطور که دیدیم حتی اگر قرارداد کار شفاهی باشد، اهمیت زیادی به حقوق، دستمزد یا کمک هزینه کارگر و پرداخت کارفرما داده می شود.

گاهی اوقات کارفرما به دلیل شفاهی بودن قرارداد کار، ناکافی بودن بودجه، تورم و دلایل دیگر از پرداخت حقوق کارمند خودداری می کند. در این صورت کارمند می تواند از طریق قرارداد کار شکایت کند. رویه شکایتی علیه کارفرمای خود برای دستمزد پرداخت نشده ارسال کنید. مراجع ذیصلاح برای رسیدگی به شکایات کارفرمایان و کارمندان هیئت حل اختلاف و هیأت حل اختلاف وزارت کار هستند که به شکایات کارفرمایان در خصوص دستمزد، دستمزد پرداخت نشده، بیمه، مزایای اجتماعی و سابقه کار رسیدگی می کنند. محل کار. در مورد حوادث کار مرجع صالح دادسرا می باشد. اگر در دریافت مبلغ بدهی به خود مشکل دارید و تصمیم دارید نامه ای در این مورد بنویسید، می توانید از این الگوی نامه استفاده کنید. علاوه بر این، می توانید سایر الزامات خود را به این نامه اضافه کنید.

 

با احترام تماس گرفتم، من…. … در . تاریخ…………. من به عنوان مدرس با یک گروه آموزشی در زمینه … به دلیل مشکلاتی دو ترم از طرف فاند دانشگاه شهریه و حقوق من پرداخت نشد و پیگیری های شغلی سخنرانی ام تاکنون نتیجه ای نداشته است. . از آنجایی که در حال حاضر به دلیل مشکلات مالی در وضعیت نابسامانی به سر می برم، از حضرتعالی خواهشمند است دستورات لازم جهت همکاری در پرداخت حق الزحمه اینجانب را صادر فرمایند. پیشاپیش از کمک شما تشکر می کنم.

 

جریمه تاخیر در پرداخت دستمزد کارگران

اگر کارفرما نتواند حقوق کارگران یا کارمندان را پرداخت کند، مقصر حقوق معوقه است و باید تمام دستمزدها را فوراً بپردازد.

در کنار عدم پرداخت جریمه، موضوعی نیز به عنوان جرم کار اجباری وجود دارد که مجازات آن از 91 روز تا یک سال حبس و پرداخت دستمزد 50 تا 200 برابر دستمزد روزانه کارگر است. اگر کارگران در حین کار اجباری آسیب ببینند، اکنون کارفرمایان با مجازات های سخت تری روبرو هستند.

نحوه محاسبه معوقات حقوق

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آیا درصدی یا حق الزحمه دیرکرد به دستمزدهای سررسید گذشته کارمند اضافه می شود؟ برای پاسخ به این سوال اولین چیزی که باید بدانید این است که حقوق معوقه مانند حقوق عادی محاسبه می شود و هیچ ضریبی اعمال نمی شود.

مثلاً فرض کنید کارگری در سال 1402 سه ماه در کارگاهی با حقوق 10 میلیون تومان کار کرده است و اکنون 3 ماه حقوق پرداخت نشده در سال 1402 دارد، اگر کارفرما قصد پرداخت حقوق خود را داشته باشد باید همان 30 را نیز بپردازد. میلیون تومان.

تأخیر در پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی

پرداخت بیمه یا ارسال لیست بیمه اجتماعی کارکنان و شاغلین کاری است که هر کارفرمای قانونی باید در پایان هر ماه انجام دهد. در صورتی که کارفرما به هر دلیلی از تعویق حق بیمه تامین اجتماعی کارگران خودداری کند، مجازات خواهد شد.

بر اساس مقررات موسسه تامین اجتماعی در صورتی که کارفرما حق بیمه کارکنان و کارگران شاغل در کارگاه را پرداخت نکرده باشد می توانند به نمایندگی موسسه تامین اجتماعی شهرستان محل استقرار خود مراجعه کنند مدارک لازم را ارائه دهید. قبل از اینکه بتوانید به کار بپیوندید مستندات پرداخت معوقات بیمه و رسید سابقه اقدام.

امنیت سیستم؛ مرجع کامل پاسخگویی به سوالات تاخیر در پرداخت
شما بپرسید کارشناسان سامانه سپیدار جواب می دهند
در این مطلب به مهم‌ترین و متداول‌ترین پرسش‌های مطرح شده در رابطه با «عقیده‌ها» پاسخ می‌دهیم. اما به دلیل گستردگی و جزئیات بحث «حقوق»، ممکن است انواع و اقسام سؤالات در ذهن شما باشد. ما شما را تشویق می کنیم تا سوالات و نگرانی های خود را در مورد حقوق و معوقات خود در نظرات در انتهای همین صفحه مطرح کنید. کارشناسان سامانه سپیدار آماده پاسخگویی به سوالات و مشکلات شما هستند.

 

اگر حقوق معوقه را یکی از سخت ترین مشکلات حقوقی در ایران بدانیم، اشتباه نمی کنیم. اکثر کارگران و کارمندان شرکت های خصوصی و دولتی با حقوق معوقه مواجه هستند. وقتی در یک شرکت کار می کنید، طبیعتا طبق قوانین و مقررات اداره کار، باید حقوق کامل خود را دریافت کنید.

معمولاً مبلغ حقوق، زمان پرداخت و نحوه پرداخت در قرارداد کار درج می شود. حال اگر کارفرما به هر دلیلی از پرداخت حقوق خودداری کند، مبلغ پرداخت نشده معادل حقوق معوقه است.

آیا کارفرما می تواند از پرداخت دستمزد خودداری کند؟
هیچ کارفرمایی نمی تواند از پرداخت حقوق کارکنان خود اجتناب کند مگر طبق قانون کار ایران. به عبارت دیگر همه کارفرمایان موظفند طبق قرارداد همکاری حقوق کارکنان خود را به موقع پرداخت کنند. مرجع کلیه امور مربوط به کارمندان و کارفرمایان، وزارت کار است. فرمول محاسبه قوانین مربوط به اضافه کار، حداقل دستمزد، حق بیمه و معوقه طبق قوانین این اداره تعیین می شود. اگر حقوق معوقه دارید و می خواهید حقوق معوقه را بازیابی کنید، باید با وزارت کار تماس بگیرید. البته توصیه می کنیم قبل از تماس با اداره کار در مورد موضوع معوقات با کارفرمای خود صحبت و مذاکره کنید.

در واقع وقتی نمی توان مشکل را حل کرد و حقوق را دوستانه دریافت کرد و از چالش جلوگیری کرد، باید از وزارت کار کمک گرفت. در غیر این صورت، ثبت شکایت در کمیسیون کار تنها راه حل برای بازپس گیری مبالغ بدهی است. توصیه می کنیم در صورت عدم آشنایی با قوانین و مقررات مربوط به حقوق و دستمزد به صفحه آموزش حقوق و دستمزد مراجعه کرده و مقاله کاملی که برای شما آماده کرده ایم را مطالعه نمایید.

نحوه محاسبه معوقات؛ قوانین چه می گویند؟

بسیاری از کارمندان در مورد نحوه محاسبه معوقات سوالات و سردرگمی زیادی دارند. یکی از رایج ترین سوالات نحوه محاسبه مبلغ بدهی است. به طور کلی، حقوق معوقه مانند حقوق عادی پرداخت می شود. به عبارت دیگر، هیچ پاداشی برای بدهی های پرداخت نشده، تأخیر در پرداخت یا درصد اضافی تعلق نمی گیرد. مثلاً فرض کنید کارگری در سال 1395 به مدت سه ماه در کارگاه با حقوق 2 میلیون تومان کار کرده و در حال حاضر 6 ماه حقوق پرداخت نشده به طلبکار بدهکار است. اگر کارفرما قصد پرداخت حقوقش را دارد باید همان 6 میلیون تومان را هم بپردازد.

روش ها و روش های شکایت از کارفرما در مورد مسائل حقوق و دستمزد
در قسمت قبل وضعیت شکایت کارفرمایان از حقوق معوقه را توضیح دادیم و نحوه رسیدگی به شکایات توسط مراجع ذیصلاح را معرفی کردیم. در این بخش به بررسی مراحل و نحوه شکایت از کارفرما در خصوص دستمزد پرداخت نشده می پردازیم. نکته مهمی که باید در نظر گرفت این است که رویه‌ها و روش‌های فعلی برای پیگیری کارفرمایان برای دستمزد عقب افتاده با روش‌های گذشته و سنتی متفاوت است و در عوض از رویه‌های زیر پیروی می‌کند:

به عنوان اولین گام برای ثبت شکایت مربوط به حقوق و دستمزد نزد کارفرما، متقاضی باید در سامانه یکپارچه روابط کار به آدرس prkar.mcls.gov.ir ثبت نام کند. اولین مرحله ثبت نام مستلزم پرداخت هزینه احراز هویت و داشتن کارت ملی و شماره تلفن همراه به نام خود می باشد. همچنین از طریق پنجره دولتی قابل پردازش است. پس از ثبت نام و تایید، یک نام کاربری و رمز عبور برای دسترسی به سیستم دریافت خواهید کرد.